Paadimootor

Paadimootor, paadile paigaldatav statsionaarne või teisaldatav mootor. Püsimootorid valmistatakse paatidele kas sihipäraselt või kohandatakse selleks otstarbeks automootoreid. Käituriteks on sõukruvi või jugakäitur. Teisaldatav rippmootor (tavaliselt bensiinimootor) kinnitatakse ahtripeegli külge.

Eestisse ilmusid esimesed paadimootorid aastail 1910-1912 (Tallinnas ja Pärnus), USAs toodetud mootoreid „Fero“ ja „Ford“ kasutati kalapaatides. 1920. aastail hakati statsionaarseid paadimootoreid valmistama Pärnus R. Strycki ja M. Seileri mootoritööstuses. Mõlemad tootsid ka 4-taktilisi mootoreid, võimsusega 2-14 hj. Palju kasutati ka välismaiseid paadimootoreid („Vickström“, „Olympia“ ja „Steinberg“ Soomest, „Skandia“ ja „Andros“ Rootsist). 1940. aastal riigistati M. Seileri tehas, mis sai uue nime „Eesti Mootor“ (hävis Teise maailmasõja ajal), ja R. Strycki tehas, mis sai nime „Proletaar“.

Tänapäeval Eestis paadimootoreid ei toodeta. Turustatakse üleilmselt levinud kaubamärkide 4-taktilisi mudeleid; Evinrude, Mercury, Johnson, Tohatsu, Yamaha, Suzuki, Honda jt.

Detsember, 2018

Vaata lisaks:

Proletaar
Mootorpaat