Shuixian Zunwang / Viis Veejumalat (taoistlikud surematud hiina usundis)

Shuixian Zunwang ehk Viis Veejumalat, taoistlikud surematud, keda kummardatakse vee- ja merejumalatena. Kõik viis olid kunagi kuulsad kangelased ja on teatud viisil seotud veega. Et aga hiina keeles üldiselt ei eristata nimisõnade ainsuse ja mitmuse vorme, peetakse mõnikord Zunwangi vaid üheks surematuks, kelleks on Yu Suur. Kui peetakse silmas viit veejumalat, on Yu Suur neist peamine.

Yu Suur, legendaarne esimene Xia dünastia keiser eelajaloolises Hiinas. Teda hakati pidama veejumalaks, kuna ta osales suure üleujutuse kontrolli alla saamises – tegemist võis olla Kollase jõe tohutu üleujutusega umbes 1920 eKr.

Wu Zixu (ka Wu Yun), Wu kuningriigi kindral ja poliitik, kes oli sunnitud sooritama enesetapu 484. a eKr. Tema surnukeha pandi nahkkotti ja visati seejärel jõkke. Tema vaimu hakati Ida-Hiinas austama kui "lainete jumalat" ja teda peeti Qiantangi jõe loodete jumalaks. Talle on omistatud vesiratta leiutamine.

Xiang Yu (232-202 eKr), Chu osariigi sõjapealik, kelle mäss tegi lõpu Qini impeeriumile aastal 206 eKr. Kaotas Wu jõe ääres lahingu Hani dünastia vägedele. Olevat ise oma kõri läbi lõiganud, mille järel vaenlased rebisid ta tükkideks. Teda hakati pidama veejumalaks, kuna tema keha olevat pärast enesetappu jäänud imekombel Wu vetesse seisma.

Qu Yuan (umbes 340-278 eKr), luuletaja ja poliitik Chu osariigis, kes pagendati õukonnast ja sooritas enesetapu, kõndides kivi käes hoides Miluo jõkke. Populaarses legendis sõitsid külaelanikud paatidel jõele ja püüdsid päästa Qu Yuani, kuid oli juba hilja. Et aga kalad ja kurjad vaimud tema kehast eemale hoiaksid, tagusid nad trumme ja peksid aerudega vett, samuti viskasid nad vette riisi nii toiduksks Qu Yuani vaimule kui ka selleks, et juhtida kalade tähelepanu tema kehast kõrvale. Legendi põhjal ilmus ühel hilisõhtul Qu Yuani vaim tema sõprade ette ja palus neil draakoni eemalhoidmiseks riisi kolmenurksetesse siidipakkidesse panna. Sellest sai traditsiooniline toit, mida tuntakse zongzi nime all. Paatidega Qu Yuani keha otsimine muutus aja jooksul draakonipaatide võidusõiduks, mida peetakse igal aastal luuletaja surma-aastapäeval viienda kuu viiendal päeval. Osana ühisest kultuuripärandist peetakse ka Vietnamis ja Koreas draakonipaatide festivale.

Veejumalate kvinteti viies kuju on kas kuningas Ao või leiutaja Lu Ban.

Ao (Aowang, ka Jiao), Hiina eelajaloolise kuninga Han Zhuo enneolematult tugeva poeg, kes abistas oma isa vallutussõdades. Veejumalaks hakati teda pidama teda seetõttu, et ta olevat leiutanud niisugused laevad, millega sai purjetada nii vee kui ka maa peal.

Lu Ban (umbes  507–444 eKr), puusepp ja leiutaja, keda hakati austama kui puusepa- ja müüritööde jumalat. Tema leiutiste hulka kuuluvad ka niisugused meresõja vahendid nagu haardekonksud ja ramm. Mõnikord arvatud kuuluvaks surematute veejumalate hulka.

Shuixian Zunwange kummardatakse kui läbisõidul olevate kaitsjaid. Enamikul Taiwani laevadel oli nende auks altar; tänapäevalgi on paljudes Taiwani sadamates neile templid. Veejumalate altareid on ka paljudes Mazu templites.

Allikas: Wikipedia

Mai, 2023

Vaata lisaks:

Tam Kung / Tan Gong / Tam Taisin (merejumal Hiinas)
Yuqiang / Yujiang (hiina mere- ja tuultejumal)
Mazu ehk Matsu (Hiina merejumalanna)